Translate

    Follow on Bloglovin
    donderdag 4 april 2013

    No cure no pay!

                                   
    Hallo!

    "Ik ga naar België" verhuizen was mijn eerste ingeving toen ik hoorde dat het men bezig is om het "no cure,no pay" systeem ook in Nederland in te voeren.
    Voordat ik verder op mijn mening inga wil ik even het een en ander vertellen over dit systeem.
    Met het no cure, no pay systeem wordt bedoelt dat een dienstverlener slechts wordt betaald als hij de dienst tot een goed einde heeft gebracht. Nu is het zo, dat een Kamermeerderheid (wel te verstaan, een meerderheid van de VVD en PvdA) een proefproject starten met dit systeem binnen de advocatuur. Hiermee wil men bereiken dat:
    - de rechtsbijstand goedkoper wordt;
    - een advocaat beter nadenkt voordat hij een zaak aanneemt.


    Bij mij roept dit idee nogal wat vragen op. Een ieder heeft namelijk recht op een beloning (in de vorm van geld) nadat diegene arbeid heeft verricht (voor een ander). Dit recht zou ook voor advocaten moeten gelden. Een advocaat is namelijk geen vrijpleiter maar een raadsman.
      Het is de bedoeling dat de advocaat twijfel veroorzaakt bij de rechter. Als dit dan uiteindelijk ervoor zorgt dat  de zaak gewonnen wordt, dan zegt dat meer over de rechter dan over de advocaat.

     Een advocaat doet zijn best om een zaak zo goed mogelijk aan te pakken en om zijn cliënt binnen die zaak zo goed mogelijk te verdedigen. Uiteindelijk is het dus aan de rechter om een uitspraak te doen.
    Het moet dus  niet zo zijn dat wanneer een uitspraak in het voordeel is voor de cliënt van de advocaat, dat dan een advocaat pas geld krijgt. Een advocaat dient -ongeacht de uitspraak- het geld dat hij  behoort te krijgen, in ruil voor zijn inspanningen, in ontvangst te kunnen nemen. Het zou in principe ook onzinnig zijn wanneer een dokter  geen geld ontvangt wanneer hij iemand niet meer beter kan maken.
    Bovendien zal een jongere, met invoering van dit systeem nog eens goed nadenken voordat hij wel rechten gaat studeren. Een student die bezig is aan zijn rechtenstudie zal met invoering van zulk systeem nogmaals nadenken of hij advocaat wil worden.
    Nederland wil een kennismaatschappij naleven. Recht is een groot onderdeel van de maatschappij.
    Mijn vraag is dan of een kennismaatschappij nog wel haalbaar is met alle eisen die Nederland aan zijn bevolking stelt?

    See you soon.

    1 opmerking:

    1. Nee inderdaad zeg.
      Een kennis maatschappij waar je zomaar eisen kan stellen.

      Dat heeft de wet gever nooit bedoelt.

      BeantwoordenVerwijderen

    Mogelijk gemaakt door Blogger.
    Thomas - Find me on Bloggers.com

    Populaire berichten